Vad betyder egentligen GI-värde?

Ni som kanske inte vet så mycket om hur GI-värden funkar och varför det är så bra att äta mer av lågt-GI mat...jag har funderat på det sen tidigare och hade ännu inte vetat det exakta svaret och inte heller tänkt på att ta reda på det sådär på en gång precis.

Jag bestämde mig för att ta reda på det och hittade en skit bra sida men den bra förklaring och en övertalande bild som ger ett klar tecken på varför det är så bra med lågt-GI mat.

gi-kurva

Här är den perfekta förklaringen där den berättar att mat som har lågt GI håller hungernivån på låg nivå myyycket längre än mat som har högt GI.
Snabba kolhydrater har högt GI-värde och långsamma kolhydrater har alltså lågt GI-värde.

När man äter för mycket av dom snabba kolhydraterna så åker blodsockret snabbt upp i höjden och kan därefter leder det till att blodsockernivån sänks för fort genom att hormonet insulin används för att sänka blodsockernivån.

Har har ni en annan bild som visar lite på vad som är högt, lågt respektive medel inom GI-värdet så att ni har koll på vad som ska passa in i den tidigare bilden och i ditt huvud så att du håller koll på det du äter.

GI (Glykemiskt index) Kost  
 Högt GI (64 -

Vitt bröd (71), bakad potatis (96), potatismos (82), kokt potatis (76), potatis ångkokt (66), pommes frites (76), snabbris (91), couscous (66), hirs (72), vetebröd fullkorn (67), vaniljrån (79), gelégodis (81), läsk (69), saft/nektar (67), frukostflingor (79), majschips (74)


 Medel GI  (50 - 63)

Basris (50), råris (55), apelsinjuice (53),  bovete (56), musli (43 - 57), nudlar (58), havregryn (57), banan (60), mango (57), chips (55)


 Lågt GI  (0-49)Grovt rågbröd (49), kikärter (43), kidneybönor (31), pasta/makaroner (46), spagetti proteinberikad (27), spagetti durumvete (37), vildris (35), snickers (41), äpple (37), päron (36), apelsin (44), plommon (24), citron (<14), svamp (<14), mjölk 3 % (28), linser (29), sojabönor (21), hela korn (26), mörk choklad > 60 % (21), jordnötter (15), läskedryck light (0)


Mer hittar ni på http://www.halsosidorna.se/Kolhydrater.htm

//M

Kommentarer
Postat av: dre

var det inte du som sa häromdan att pasta var snabba kolhydrater och inget man ville käka före träning? eller är jag helt ute och cyklar?



sånt här är intressant, men jag fattar ingenting :D

2008-09-16 @ 23:37:50
Postat av: M

joo det sa jag..man ska inte ta snabba kolhydrater innan träning utan långsamma, efter träningen så är det bra att man tar snabba kolhydrater för att ta upp energin ganska så snabbt och sedan mycket tillförsel med protein för musklerna.

2008-09-16 @ 23:50:10
URL: http://maamari.blogg.se/
Postat av: dre

Lågt GI (0-49) pasta/makaroner (46)

långsamma kolhydrater har alltså lågt GI-värde.



enligt tabellen verkar ju pasta vara långsamma kolhydrater?



2008-09-17 @ 15:55:39
Postat av: M

man kan äta det men inte en timme innan precis..du brukar ju äta ganska så tätt intill träningen och då är det som bäst att äta lättsmält, flytande och innehåller socker.

Annars kan man äta pasta om du gör det minst 2 timmar innan träning =)

2008-09-17 @ 21:17:24
URL: http://maamari.blogg.se/
Postat av: dre

du missar min poäng. du sa till mig att pasta var snabba kolhydrater som man inte skulle äta innan träning, men på tabellen står det att pasta är långsamma kolhydrater.

2008-09-17 @ 22:35:43
Postat av: M

aa jag vet...teorin kom ifrån sen jag var barn då jag alltid har trott att pasta var snabba kolhydrater eftersom det är något som är jättebra efter träning..då har jag alltid trott att det är snabba kolhydrater utan att kolla upp det ;P

2008-09-17 @ 22:50:38
URL: http://maamari.blogg.se/
Postat av: dre

Då hänger jag med. Så pasta innan träning är bra och potatis är bra efter. Fint.

2008-09-17 @ 23:17:51
Postat av: M

Dom är egentligen alltid bra men kom ihåg att inte äta så mycket pasta alltför tidigt innan träning ;)

2008-09-17 @ 23:32:10
URL: http://maamari.blogg.se/
Postat av: dre

Jo jag vet, jag drog några drastiska paraleller.



Jag eter ej precis innan jag trenar

2008-09-18 @ 00:34:03
Postat av: Q

varför bryr du dig va du ska äta före o efter träningen André? Du tränar ändå inte :P

2008-09-18 @ 23:26:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0