VÄGEN TILL HÖGSKOLAN 2010!

Nu har släkten kommit eller en del iaf haha..det är två av mina tre morbröder och min mormor..en av morbröderna håller på att satsa på pluggandet, precis som jag och då var vi ju tvugna att kolla runt lite på lite statistik över det lägsta betyget som nån kom in på i Västerås Mälardalens Högskola Beteendevetenskapliga programmet som jag valde dåra.
Det var 14.51 som var den lägsta och jag hade 14.31 så det är ju rätt så nära och då snackade vi om prövningar som jag kunde göra och vilket jag gjorde förra året men gjorde inte så bra ifrån mig eftersom jag var upptagen med jobb och träning, hann inte plugga så mycket, hade inte så mycket motivation och sen så var det stora ämnen så det var rätt så svårt ändå.

Därför ska jag satsa på lite mindre och lättare ämnen, 50p kurser alltså och dom ämnena som jag lätt kan klara av..behöver fixa 3 ämnen iaf och då ska jag höja från G till VG eller MVG såklart.
Men han snackade om att man kan göra prövningar i typ alla skolor och typ närsomhelst men det har inte jag fått information om och det jag har förstått så kan man bara göra prövningar på Åsö gymnasium och det kostar 500:- per ämne, då man gör 2 eller 3 prov vilket oftast är:

-skriftlig
-muntlig
-fördjupning


Men sen så tog han upp att man kan göra prövning på vilket ämne som helst och sen ta med det i sina betyg men att man ska byta ut mot andra så att man har sammanlagt 2500 poäng..så jag skulle ta filosofi och folkhälsokunskap som extra och ta bort typ naturkunskap A och Matematik B..så blir det ett sammaställt betyg eller vad det nu hette som man kunde komma in på när man söker högskola...tydligen så var det så men det ska jag ta reda på imorgon om jag nu kommer orka ringa in till studievägledaren i min gamla skola Löfströms Gymnasium.
Psykologi A var det sista ämnet som jag ska göra prövning på och det har jag redan i mina betyg vilket jag har G i..kan lätt få MVG i det, fattar inte direkt varför jag sket i det ämnet i skolan.

Jättekrångligt att läsa och förstå men jag kunde inte beskriva situationen på ett bättre sätt ;P
Om det nu inte skulle kunna gå på det viset så gör jag prövning på Psykologi A, Religionskunskap A och Naturkunskap A..alla är 50p kurser och då gäller det att iaf få VG i alla och då får jag 14.71 i snittbetyg och då kommer jag lätt in.
Ska även göra högskoleprovet i vår så jag ska satsa allt för att komma in nästa år på våren!!
Har ju sökt på nytt nu i höst men det är svårare att komma in + jag har mina betyg som inte ens räcker till..ett mirakel måste ske!!

När allt fuckade sig i våras då jag var sååå nära på att komma in så tappade jag motivation heeeelt, jag var så glad och bara lycklig över att vara där och kände att det här är min framtid men sen så sket allt sig och jag hade ingenting kvar!
Efter det hela så har jag förträngt en del och bara jobbat istället, därför blir jag alltid typ deprimerad över att ta upp ämnet och det händer rätt så ofta men nu känner jag mig mycket bättre för jag har ju klargjort vissa grejer nu =)

//M


Kommentarer
Postat av: dre

rätt tempus.

2009-04-19 @ 21:09:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0